Digitale vrachtbrief nog niet massaal omarmd | NT

2022-10-08 00:28:21 By : Ms. Krystal Wong

Sinds de introductie van de eCMR loopt het nog niet bepaald storm om over te stappen naar de digitale vrachtbrief. Veel transportbedrijven kijken de kat uit de boom vanwege een gebrek aan inzetbaarheid of omdat ze simpelweg de prioriteit er niet van inzien, hoewel de ervaringen van de eerste overstappers positief zijn.

Het gebruik van de eCMR werd in 2019 goedgekeurd door het Europees Parlement, met als doel dat in 2025 alle vrachtgegevens in Europa digitaal beschikbaar te maken. Er zijn 58 landen die gebruik maken van de CMR, kort voor ‘Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route’. Van hen accepteren inmiddels ook 29 de elektronische variant. In Nederland kan iedereen gebruik maken van de eCMR, maar in België heeft het traject wat voeten in de aarde. De eCMR is er nog altijd niet geratificeerd. Vaak is dus een fysiek document nodig om de gegevens van de vracht aan te tonen.

In België is de eCMR weliswaar nog niet geratificeerd, maar binnen een pilotproject van de Benelux kunnen transporteurs gebruik maken van een elektronische CMR van een van de deelnemende softwareontwikkelaars. Daarom nam Wim Claes Transport en Logistiek uit Genk toch al de beslissing om helemaal over te stappen op een digitale vrachtbrief.

Het levert het bedrijf een stevige tijdswinst op per transport. ‘De totale doorlooptijd bij een fysieke vrachtbrief neemt gemakkelijk 15 minuten in beslag. Tekenen bij laden, ontvangen, tekenen bij lossen en archiveren. Als we het nu timen zitten we slechts op 4 minuten’, stelt directeur Wim Claes.

Van een papieren vrachtbrief worden vier exemplaren afgedrukt. Een voor de afzender, een voor de geadresseerde en twee voor de vervoerder. De vervoerder moet ook een kopie van de vrachtbrief voor vijf jaar bewaren. Onnodig veel papier, wat de eCMR ook nog eens tot een groen alternatief maakt.

‘We hanteren de eCMR nu nog samen met de papieren vrachtbrief totdat we de babyfoutjes eruit hebben’, zegt Joey Soulier, operations manager bij Wim Claes. ‘Sommige software moet nog worden herschreven, er was bijvoorbeeld een probleem met de handtekening die niet goed werd weergegeven. Dat soort kleine dingetjes.’

Grote problemen zijn ze bij Wim Claes nog niet tegengekomen. ‘Het werkt in principe hetzelfde als een pakketdienst die een pakketje komt afleveren waar je voor moet tekenen. Dus mensen zijn het gewend’, zegt Soulier. ‘Wat wij nog als bijzonderheid hebben is dat we een foto maken van de vracht die we geleverd hebben, die sturen we mee als extra bevestiging.’

Soulier merkt dat er meer transporteurs zijn die de overstap naar digitaal aandurven. ‘Wij zijn zeker niet de eerste in België die overstappen op de digitale CMR, maar veel bedrijven pakken het aan per divisie. Wij hebben besloten om het over de volle breedte uit te rollen.’

Er lijkt sprake van een lichte toename van het aantal bedrijven dat met een digitale vrachtbrief werkt. Hans Lip, coo bij eCMR-leverancier Transfollow, kan bevestigen dat er steeds meer vraag is naar digitale vrachtbrieven. ‘De huidige economische situatie kan er een negatief effect op hebben, maar we zien het gebruik wel toenemen.’

Voor exacte data over het aantal transportbedrijven dat gebruikmaakt van een digitale vrachtbrief, verwijst Lip echter naar Niwo. De vergunningverlener voor transport wil daar echter geen gegevens over bekendmaken. Dat het nog steeds een kleine minderheid van alle vervoerders gaat, is wel duidelijk. Vorig jaar werd het aantal gebruikers in de Benelux op slechts 1% van alle transporteurs geschat.

In juni riep TLN ook op om meer gebruik te gaan maken van een digitale vrachtbrief. Dat zei de ondernemersorganisatie naar aanleiding van een peiling onder kijkers van een webinar over de eCMR. Van hen hanteerde slechts 4% de elektronische CMR.

‘Als je tussen de 50 en 200 klanten hebt, die allemaal met vrachtbrieven werken, dan moet je dat met al die bedrijven dat proces hebben ingeregeld. Dat maakt het complex en daarom duurt het wat langer voor dat gaat rollen’, zegt Wout van den Heuvel, beleidsadviseur Innovatie en Digitalisering bij TLN. ‘Je moet op een andere manier naar het proces gaan kijken en met een andere manier met je klant omgaan. En veranderen is niet de sterkste eigenschap van de mensen.’

Sommige bedrijven experimenteren met hybride oplossingen, door bijvoorbeeld vrachtbrieven in te scannen en te versturen. Volgens Van den Heuvel ontbreekt de prioriteit bij veel vervoerders om volledig over te stappen op een digitaal systeem. De complexiteit van digitalisering leidt tot uitstelgedrag.

‘Er is niet iets in de sector dat het afdwingt dat we het ook nu moeten gaan doen’, zegt Van den Heuvel. ‘Er is geen regelgeving of wetgeving die zegt: voor die of die datum moet de overstap gemaakt zijn. Het is onvermijdelijk dat het eraan komt, maar misschien is het gewoon een zachte verandering die ongemerkt gaat.’

Hoewel de meeste EU-landen akkoord zijn gegaan met de digitale afhandeling, blijven Oostenrijk en Italië achter in de goedkeuring. In Italië deed Transfollow wel een proef met een eCMR met een grote groep transporteurs. Tot een ratificatie is het nog niet gekomen. Lip denkt dat ook dit een kwestie van prioriteit is.

‘Als een minister nog 26 andere decreten moet ondertekenen, zal het wel onderop de stapel belanden. Dan is dat op dat moment wat minder belangrijk. Maar echte logische redenen tegen de eCMR zijn er niet.’ In Oostenrijk zou het proces volgens Lip ook achter kunnen lopen omdat het land vooral met transitverkeer te maken heeft.

Een andere drempel voor transportbedrijven is een gebrek aan samenwerking tussen leveranciers. Binnen het pilotproject van de Benelux zijn er al veertien ontwikkelaars aangewezen die eCMR-software mogen leveren. In heel Europa zijn er nog meer van deze ontwikkelaars. Door gebrek aan het uitwisselen van data tussen de verschillende systemen, is het voor transportbedrijven lastig om volledig op de software te vertrouwen.

‘Het is wel goed dat er verschillende aanbieders zijn, want bedrijven moeten wel de keuze hebben om te kiezen wat het beste bij hen past’, zegt Lip. ‘Alleen zou er een uniforme manier moeten zijn om de data uit te wisselen.’

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Een passend CV is niet meer leidend in het aannemen van nieuwe mensen.

Nieuwsblad Transport is de krant voor professionals actief in transport en logistiek en is een uitgave van ProMedia Group